Afgelopen 17 maart was het De Dag Van De Tevreden Bewoner. Onze bewonersbegeleider Gonnie Bruining en uitvoerder HJ Aeilkema werden door Woonzorg uitgenodigd om deel te nemen aan een bijeenkomst, die als doel had om de bewonerscommunicatie tijdens projecten te optimaliseren. Samen met verschillende aannemers werd er gebrainstormd om acties te bedenken om dit doel te bereiken. De opgedane ideeën zijn op een poster vastgelegd doormiddel van cartoons en vervolgens vertaald in een actieplan en tot slot vastgelegd in een programma van eisen.
De bijeenkomst vond plaats bij De Groene Afslag, de Circulaire HUB van regio Gooi en Vechtstreek. HJ Aeilkema: “Ik was erg onder de indruk van deze locatie. Er waren verschillende ruimtes met gebruikte materialen en de catering was volledig vegetarisch. Het is interessant om nieuwe mensen te leren kennen en met hen samen te werken. Ik vond het mooi om te zien dat de visie van de aannemers veel overeenkomsten had, terwijl iedereen uit verschillende delen van het land kwam.” HJ Aeilkema bracht als verbeterpunt in om de warme opname samen met de bewonersbegeleider te doen. “Op deze manier bespreek je zowel het sociale als technische aspect van het project”, aldus Aeilkema.
Gonnie Bruining was zeer te spreken over de sfeer tijdens deze dag en omschreef het als collegiaal. "Onder de aannemers klikte het gelijk en de houding onderling was open en transparant. Voor mij was deze dag een bevestiging dat we bij SW Vastgoedverbetering al heel veel dingen goed doen op het gebied van bewonerscommunicatie. Er waren ook mooie leermomenten. Een voorbeeld daarvan is dat de bewoners het op prijs stellen als je direct met de werkzaamheden die de meeste overlast geven aan de slag gaat. Als dit halverwege het project gebeurt, is de rek eruit en loop je het risico dat dit tot onvrede leidt bij de bewoners.” Op de vraag of er nog iets valt te verbeteren zegt Gonnie: “Ik wil bij klachten gaan werken volgens de BOOS methode (Begrip tonen, Opschrijven, Oplossing, Service). Het lukt mij altijd om de klacht in behandeling te nemen en op te lossen, maar ik zou ook graag de tijd nemen om daarna te checken of het allemaal naar wens is verlopen en de klacht naar tevredenheid is opgelost.”